Perusopetuksen oppimisen tuki uudistuu ja uusi laki astuu voimaan 1.8.2025. Uudistuksen tavoitteena on vahvistaa oppilaan oikeutta saada tarvitsemiaan tukimuotoja ja tukitoimia opetukseen osallistumiseksi, opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamiseksi sekä perusopetuksen oppimäärän suorittamiseksi.
Uudistuksella vahvistetaan varhaisia tukitoimia matalalla kynnyksellä. Uudistuksen myötä kolmiportainen tuki (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) muuttuu ryhmämuotoiseksi ja oppilaskohtaiseksi tueksi. Aikaisempaan tuen tasoihin perustuvan järjestelmän sijaan jatkossa säädetään konkreettisista tukimuodoista ja tukitoimista.
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt koskevat kaikkea perusopetuksen toimintaa ja opetuksen järjestämisen kivijalka. Esimerkkejä siitä on koulunkäynnin ohjaajan tuki luokassa, joustavat opetusjärjestelyt ja opetuksen eriyttäminen ja pedagogiset ratkaisut, joilla tuetaan oppilaiden erilaisia tapoja oppia.
Ryhmämuotoinen tuki on osa koulujen toimintakulttuuria ja suunnataan kaikille oppilaille. Ryhmämuotoista tukea on yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Ryhmämuotoisesta tuesta ei tehdä oppilaskohtaisia hallintopäätöksiä.
Mikäli ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä, oppilaalla on oikeus saada lisäksi yksilöllisesti kohdennettuja oppilaskohtaisia tukitoimia. Näitä ovat erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä ja erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa. Oppilaskohtaisista tukitoimista tehdään hallintopäätös.
Kevään 2025 aikana paikallinen opetussuunnitelma päivitetään vastaamaan uutta lainsäädäntöä ja syksyn 2025 vanhempainilloissa tiedotetaan aiheesta ja päivitetystä kuntakohtaisesta opetussuunnitelmasta tarkemmin. Kaikkien oppilaiden tuen tarve tarkastetaan lukuvuoden 2025-2026 aikana vastaamaan uutta lainsäädäntöä. Voimassa olevan lain mukaiset oppimisen tuen tarkastukset ennen kolmatta ja seitsemättä vuosiluokkaa tehdään tänä keväänä normaalisti. Kevään 2025 aikana uusia tehostetun tai erityisen tuen päätöksiä tehdään enää vain painavista syistä.
Lisätietoja aiheesta:
English
Note: This text has been translated using artificial intelligence and reviewed by a human.
The Support for Learning in Basic Education is being reformed and the new law will come into effect on August 1, 2025. The aim of the reform is to strengthen the student's right to receive the necessary forms of support and measures to participate in education, achieve the objectives of the curriculum, and complete the basic education syllabus.
The reform strengthens early support measures with a low threshold. With the reform, the three-tier support system (general, intensified, and special support) will change to group-based and student-specific support. Instead of the previous system based on levels of support, concrete forms of support and measures will be regulated in the future.
Teaching arrangements that support learning conditions apply to all basic education activities and form the foundation of organizing education. Examples include the support of a school assistant in the classroom, flexible teaching arrangements, differentiated instruction, and pedagogical solutions that support different ways of learning.
Group-based support is part of the school culture and is directed at all students. Group-based support includes general remedial teaching, support teaching in the language of instruction, and teaching provided by a special education teacher alongside other teaching. No individual administrative decisions are made for group-based support.
If group-based support measures are insufficient, the student has the right to receive additional individually targeted student-specific support measures. These include teaching provided by a special education teacher partly in a small group and alongside other teaching, teaching by a special education teacher or a special class teacher in a small group, and teaching by a special class teacher in a special class. Administrative decisions are made for student-specific support measures.
During the spring of 2025, the local curriculum will be updated to comply with the new legislation, and in the autumn 2025 parent-teacher meetings, more detailed information will be provided about the topic and the updated municipal curriculum. The need for support for all students will be reviewed during the 2025-2026 school year to comply with the new legislation. The current law's learning support reviews before the third and seventh grades will be conducted normally this spring. During the spring of 2025, new decisions on intensified or special support will only be made for compelling reasons.
For more information on the topic:
Svenska
Observera: Denna text har översatts med hjälp av artificiell intelligens.
Stödet för lärande i grundskolan reformeras och den nya lagen träder i kraft den 1 augusti 2025. Syftet med reformen är att stärka elevens rätt att få de stödformer och stödåtgärder som behövs för att delta i undervisningen, uppnå läroplanens mål och slutföra grundskolans lärokurs.
Reformen stärker tidiga stödåtgärder med låg tröskel. Med reformen förändras det trestegsstöd (allmänt, intensifierat och särskilt stöd) till gruppbaserat och elevspecifikt stöd. Istället för det tidigare systemet baserat på stödnivåer kommer konkreta stödformer och stödåtgärder att regleras i framtiden.
Undervisningsarrangemang som stöder lärandeförutsättningar gäller all verksamhet i grundskolan och utgör grunden för att organisera undervisningen. Exempel på detta är stöd av en skolassistent i klassrummet, flexibla undervisningsarrangemang, differentierad undervisning och pedagogiska lösningar som stöder olika sätt att lära sig.
Gruppbaserat stöd är en del av skolans kultur och riktas till alla elever. Gruppbaserat stöd inkluderar allmän stödundervisning, stödundervisning i undervisningsspråket och undervisning av en speciallärare tillsammans med annan undervisning. Inga individuella administrativa beslut fattas för gruppbaserat stöd.
Om gruppbaserade stödåtgärder är otillräckliga har eleven rätt att få ytterligare individuellt riktade elevspecifika stödåtgärder. Dessa inkluderar undervisning av en speciallärare delvis i en liten grupp och tillsammans med annan undervisning, undervisning av en speciallärare eller specialklasslärare i en liten grupp och undervisning av en specialklasslärare i en specialklass. Administrativa beslut fattas för elevspecifika stödåtgärder.
Under våren 2025 kommer den lokala läroplanen att uppdateras för att följa den nya lagstiftningen, och under föräldramöten hösten 2025 kommer mer detaljerad information att ges om ämnet och den uppdaterade kommunala läroplanen.
Behovet av stöd för alla elever kommer att granskas under läsåret 2025-2026 för att följa den nya lagstiftningen. Enligt den nuvarande lagen kommer granskningar av lärandestöd före tredje och sjunde årskursen att genomföras normalt denna vår. Under våren 2025 kommer nya beslut om intensifierat eller särskilt stöd endast att fattas av tvingande skäl.
För mer information:
Offentligt, till lärare, till studerande, till personalen och till vårdnadshavare