TEHOSTETTU OPPILAANOHJAUS 8. ja 9. -luokkalaisille
Perusopetuksen 8. ja 9. -luokkalaisilla on mahdollisuus tehostettuun henkilökohtaiseen oppilaanohjaukseen. Oppilaan oikeus saada tehostettua henkilökohtaista ohjausta perustuu 1.8.2021 voimaan tulleisiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden päivitykseen. Oppilaalla, joka tarvitsee perusopetuksen jälkeisiin jatko-opintoihin hakeutumiseen liittyvää tukea, on oikeus oppilaanohjauksen lisäksi saada tarpeidensa mukaista tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta vuosiluokilla 8. ja 9. Ohjauksessa keskitytään kehittämään oppilaan jatko-opintovalmiuksia ja ohjaamaan oppilas hänelle sopiviin jatko-opintoihin.
Tehostetun ohjauksen tarve arvioidaan koululla
Tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen tarpeen arvioi ensisijaisesti opinto-ohjaaja oppilaanohjauksen sisältöjen ja tavoitteiden näkökulmasta. Ohjaus on kaikkien koulussa työskentelevien yhteistä työtä. Tehtävät, roolit ja yhteistyömuodot kuvataan koulukohtaisissa ohjaussuunnitelmissa. Opinto-ohjaajat kartoittavat oman työnsä kautta teho-ohjauksesta mahdollisesti hyötyviä oppilaita esimerkiksi oppilaanohjauksen ryhmätunneilla. Lisäksi koulun muut mahdolliset rakenteet, kuten TEPPO-haastattelut, voivat toimia teho-ohjauksen tarpeen kartoituksessa. Teho-ohjausta tarvitsevien oppilaiden tunnistamisessa tehdään myös tiivistä yhteistyötä koulun eri toimijoiden kesken. 7.–9. luokkien arviointikeskustelut toimivat tärkeänä väylänä niiden oppilaiden tunnistamisessa, jotka mahdollisesti hyötyisivät teho-ohjauksesta. Lisäksi voidaan hyödyntää kyselyitä.
Tehostetussa oppilaanohjauksessa oppilaalle annetaan henkilökohtaista ja muuta oppilaanohjausta sekä laaditaan henkilökohtainen jatko-opintosuunnitelma. Ohjauksessa huomioidaan nuoren yksilölliset lähtökohdat ja vahvuudet, vahvistetaan huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä sekä työskennellään monialaisesti. Vaikka oppilaanohjaaja pääsääntöisesti arvioi teho-ohjauksen tarpeessa olevat oppilaat, on myös oppilaalla tai hänen huoltajallaan mahdollisuus pyytää saada tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta.
Tehostettua oppilaanohjausta suositellaan muun muassa oppilaalle,
-
jonka oppimisen tai opiskelun taidoissa tai tavoitteen asettelussa tarvitaan tukemista,
-
joka opiskelee vuosiluokkiin sitomattomasti
-
joka siirtyy yläkoulun aikana valmistavasta ryhmästä perusopetukseen tai
-
jonka opinnoissa edistyminen heikkenee esimerkiksi runsaiden poissaolojen, kouluakäymättömyyden tai elämäntilanteen muutosten takia. Lisäksi tehostetun oppilaanohjauksen tarvetta on syytä arvioida, mikäli oppilas saa esimerkiksi tehostettua tai erityistä tukea, vaihtaa koulua yläkoulun aikana tai on sijoitettuna kodin ulkopuolelle.
Opinto-ohjaaja vastaa oppilaskohtaisten tietojen kirjaamisesta ja jatko-opintosuunnitelman laatimisesta.
Tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus tarkoittaa eri oppilaille eri toimintatapoja. Lähtökohtaisesti se tarkoittaa keskimääräistä useampia oppilaanohjaajan tapaamisia pienryhmäohjauksissa tai henkilökohtaisissa ohjauksissa. Tehostettu ohjaus voi tarkoittaa myös tutustumiskäyntejä oppilaitoksiin tai ylimääräisiä työelämään tutustumisia. Tehostettua oppilaanohjausta voidaan tehdä yhteistyössä myös muiden nuoren kanssa työskentelevien aikuisten kanssa.
Oppivelvollisuuden laajentuminen 1.8.2021 lisäsi opetuksen järjestäjän ohjaus- ja valvontavastuuta.
Jatkossa oppivelvollisuus päättyy, kun nuori täyttää 18 vuotta tai kun hän on suorittanut toisen asteen tutkinnon. Oppilaan on haettava ennen 9. luokan päättymistä toisen asteen koulutukseen, nivelvaiheen koulutukseen tai muuhun oppivelvollisuuden piiriin kuuluvaan koulutukseen. Hakuaika perusopetuksen jälkeisiin koulutuksiin on ensi keväänä helmi-maaliskuussa 2025.
Opinto-ohjaajan tehtävänä on ohjata ja valvoa, että oppilas täyttää hakeutumisvelvoitteensa. Lisäksi tulee yhteishaun tulosten julkaisemisen jälkeen tarkistaa, onko oppilas saanut opiskelupaikan. Jos oppilas jää ilman opiskelupaikkaa yhteishaussa, opinto-ohjaaja ottaa yhteyttä nuoreen ja hänen huoltajaansa, ja tarjoaa ohjausta, jotta nuori voi hakea opiskelupaikkaa jatkuvassa haussa.
Publicly, for teachers, for students, for the staff and for guardians