Oppilaanohjausta tehostetusti Kuuma-kuntien ja Porvoon 8. ja 9. -luokkalaisille

Perusopetuksen 8. ja 9. -luokkalaisilla on mahdollisuus tehostettuun henkilökohtaiseen oppilaanohjaukseen. Oppilaan oikeus saada tehostettua henkilökohtaista ohjausta perustuu 1.8.2021 voimaan tulleisiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden päivitykseen. Oppilaalla, joka tarvitsee perusopetuksen jälkeisiin jatko-opintoihin hakeutumiseen liittyvää tukea, on oikeus oppilaanohjauksen lisäksi saada tarpeidensa mukaista tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta vuosiluokilla 8. ja 9. Ohjauksessa keskitytään kehittämään oppilaan jatko-opintovalmiuksia ja ohjaamaan oppilas hänelle sopiviin jatko-opintoihin. Koulu kartoittaa kahdeksasluokkalaisten osalta alkusyksystä ketkä voisivat hyötyä tehostetusta opinto-ohjauksesta tulevana lukuvuotena.

Tehostetun ohjauksen tarve arvioidaan koululla 

Tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen tarpeen arvioi ensisijaisesti opinto-ohjaaja oppilaanohjauksen sisältöjen ja tavoitteiden näkökulmasta. Ohjaus on kaikkien koulussa työskentelevien yhteistä työtä. Tehtävät, roolit ja yhteistyömuodot kuvataan koulukohtaisissa ohjaussuunnitelmissa. Opinto-ohjaajat kartoittavat oman työnsä kautta teho-ohjauksesta mahdollisesti hyötyviä oppilaita esimerkiksi oppilaanohjauksen ryhmätunneilla. Lisäksi koulun muut mahdolliset rakenteet, kuten JOPO-haastattelut, voivat toimia teho-ohjauksen tarpeen kartoituksessa. Teho-ohjausta tarvitsevien oppilaiden tunnistamisessa tehdään myös tiivistä yhteistyötä koulun eri toimijoiden kesken. 7.–9. luokkien arviointikeskustelut toimivat tärkeänä väylänä niiden oppilaiden tunnistamisessa, jotka mahdollisesti hyötyisivät teho-ohjauksesta. Lisäksi voidaan hyödyntää kyselyitä.

Tehostetussa oppilaanohjauksessa oppilaalle annetaan henkilökohtaista ja muuta oppilaanohjausta sekä laaditaan henkilökohtainen jatko-opintosuunnitelma.  Ohjauksessa huomioidaan nuoren yksilölliset lähtökohdat ja vahvuudet, vahvistetaan huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä sekä työskennellään monialaisesti. Vaikka oppilaanohjaaja pääsääntöisesti arvioi teho-ohjauksen tarpeessa olevat oppilaat, on myös oppilaalla tai hänen huoltajallaan mahdollisuus pyytää saada tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta.

Tehostettua oppilaanohjausta suositellaan muun muassa oppilaalle,

Opinto-ohjaaja vastaa oppilaskohtaisten tietojen kirjaamisesta ja jatko-opintosuunnitelman laatimisesta.

Tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus tarkoittaa eri oppilaille eri toimintatapoja. Lähtökohtaisesti se tarkoittaa keskimääräistä useampia oppilaanohjaajan tapaamisia pienryhmäohjauksissa tai henkilökohtaisissa ohjauksissa. Tehostettu ohjaus voi tarkoittaa myös tutustumiskäyntejä oppilaitoksiin tai ylimääräisiä työelämään tutustumisia. Tehostettua oppilaanohjausta voidaan tehdä yhteistyössä myös muiden nuoren kanssa työskentelevien aikuisten kanssa.

Oppivelvollisuuden laajentuminen 1.8.2021 lisäsi opetuksen järjestäjän ohjaus- ja valvontavastuuta 

Jatkossa oppivelvollisuus päättyy, kun nuori täyttää 18 vuotta tai kun hän on suorittanut toisen asteen tutkinnon. Oppilaan on haettava ennen 9. luokan päättymistä toisen asteen koulutukseen, nivelvaiheen koulutukseen tai muuhun oppivelvollisuuden piiriin kuuluvaan koulutukseen. Hakuaika perusopetuksen jälkeisiin koulutuksiin on keväällä helmi-maaliskuussa.  

Opinto-ohjaajan tehtävänä on ohjata ja valvoa, että oppilas täyttää hakeutumisvelvoitteensa. Lisäksi tulee yhteishaun tulosten julkaisemisen jälkeen tarkistaa, onko oppilas saanut opiskelupaikan. Jos oppilas jää ilman opiskelupaikkaa yhteishaussa, opinto-ohjaaja ottaa yhteyttä nuoreen ja hänen huoltajaan ja tarjoaa ohjausta, jotta nuori voi hakea opiskelupaikkaa jatkuvassa haussa.  

Perusopetuksen oppilaanohjausta kehitetään Kuumakuntien ja Porvoon alueella yhteistyössä 11 kunnan kanssa opinto-ohjauksen kehittämishankkeessa. Tavoitteena on edistää perusopetuksen oppilaanohjauksen vaikuttavuutta sekä tukea ja vahvistaa oppilaanohjauksen toimintatapoja ja alueellista yhtenäisyyttä. Erityisesti kehitetään nivelvaiheen siirtymiä tukevia toimintatapoja sekä tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen käytänteitä. Lukuvuosille 2021–2023 oppilaanohjauksen kehittämiseen on saatu opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustusta osana valtakunnallista Oikeus oppia -kehittämisohjelmaa. 

Lisätietoja: 
Projektipäällikkö Sanna Sarapik 0403143409 [email protected]